A projekt áttekintése
Illusztráció: © GeoNames, TomTom, Microsoft szerkesztette a viadonau
A FAIRway Danube II egy nemzetközi projekt Ausztria, Szlovákia, Magyarország, Horvátország, Bulgária és Románia részvételével, amelynek célja a dunai hajózási javítása, valamint a belvízi hajózás éghajlatváltozással szembeni ellenállóbbá, fenntarthatóbbá és vonzóbbá tétele. A projekt 2023 áprilisa és 2027 decembere között valósul meg.
A projekt háttere
A FAIRway Danube II a CEF projektek zászlóshajójának, a FAIRway Danube-nak (www.fairwaydanube.eu) a folytatása, amely már jelentősen növelte a gázlós szakaszokkal kapcsolatos ismereteket és a rehabilitációs intézkedések kidolgozását. A FAIRway projekt továbbá magában foglalja a folyamatban lévő előkészítő FAIRway 2 munkálatokat és a FAIRway works! munkálatokat, amelyek szintén javítják a dunai hajóút infrastruktúrát és a hajóút monitoring rendszereket.
A FAIRway Danube II, amelynek támogatása 70 millió euró (47 millió euró uniós finanszírozás), és amelyet az EU 2023 júniusában hagyott jóvá hivatalosan, a következő években hajtja végre a Dunai hajóút korszerűsítéseket.
Célok és tevékenységek
A jól hajózhatóság állapota
Fix és mobil érzékelők beszerzése a jól hajózhatóság állapotának mérésére
Foto: © viadonau/Zinner
A FAIRway Danube II célja a Duna nemzetközi víziút jól hajózhatósági állapotának (GNS=jól hajózhatóság állapota) biztosítása. A jól hajózhatósági állapot a biztonságos és hatékony hajózás szempontjából kulcsfontosságú, és olyan tényezőkre terjed ki, mint a vízállás, a hajóút mélysége és a hidak szabad űrszelvény magassága. A Duna hajózási viszonyairól szóló még több információ összegyűjtése érdekében fejlett fix és mobil érzékelők, rendszerfrissítések és élvonalbeli eszközök kerülnek alkalmazásra.
Kezdeményezéseink:
- Fix érzékelők létrehozása a GNS megfigyeléséhez:
- Érzékelők korszerűsítése 19 mérőállomáson. (BG, RO)
- 183 bója telepítése korszerű érzékelőkkel. (HR, RO)
- 11 érzékelő telepítése a híd szabad űrszelvények mérésére. (HU, RO)
- Mobil érzékelők felállítása a GNS megfigyeléséhez:
- 3 új felmérőhajó beszerzése. (HU, RO)
- 8 meglévő felmérőhajó érzékelőinek korszerűsítése. (SK, HU, HR, BG, RO)
- 4 vízi drón beszerzése. (HU, HR, RO)
- 2 légi drón beszerzése. (HR, RO)
Fő célunk a Duna nemzetközi víziút hajózhatóságának javítása a hajóút mélységének, a vízszintnek és a hídátjáró pontosságának javításával. Ez biztosítja a hajók biztonságos és hatékony áthaladását. Emellett a FAIRway Danube II részeként a vízszint-előrejelzések pontosságát is javítani fogjuk.
Víziút karbantartás
A nemzeti és nemzetközi víziút karbantartó rendszer (National Waterway Management Systems – Transnational Waterway Monitoring System- WAMS an WAMOS 2.0) fejlesztése
Transnational Waterway Monitoring System (WAMOS 2.0)
Screenshot: © viadonau/WAMOS
A hatékony és biztonságos hajózás a Dunán a megbízható információgyűjtésen és -feldolgozáson alapul. A Duna mentén a jól hajózhatósági állapotra (GNS) vonatkozó adatok és információk konszolidálásának kulcsfontosságú információs központjai a nemzeti WAterway Management Systems (WAMS) és a nemzetközi WAterway MOnitoring System (WAMOS).
WAMS
A nemzeti víziút-gazdálkodás gerinceként működő nemzeti WAMS különböző forrásokból gyűjti az adatokat. A FAIRway Danube II keretében a részt vevő országok korszerűsítik nemzeti rendszereiket. Ez a fejlesztés integrálja a fix és mobil érzékelőkből, valamint külső forrásokból származó adatokat, amelyek kulcsfontosságúak a nemzeti szintű kritikus döntéshozatalhoz. A Duna menti harmonizált adatok felé tett további lépésként az új nemzeti adatok a nemzetközi WAterway MOnitoring System (WAMOS) rendszerbe is bekerülnek.
WAMOS
A nemzetközi WAMOS egy rendszerben gyűjti össze a Dunai országok víziút fenntartóinak, vízügyi igazgatóságainak hidrológiai és vízrajzi adatait. Az adatok harmonizált megjelenítését és minőségét biztosítja a teljes Duna mentén Németország és Ausztria határától a Fekete-tengerig. A WAMOS jelenleg a gázlók és szűkületekben lévő folyó morfológiájára, a folyó szakasz hajózhatóságára, a vízszintekre és a hidrológiai viszonyokra vonatkozó adatokat szolgáltat.
A FAIRway Danube II-ben a WAMOS 2.0-ra történő frissítése előrelépést jelent a nemzetközi víziút-kezelésben a hajózás biztonságának és hatékonyságának növelése érdekében.
A WAMS korszerűsítése és a WAMOS 2.0 továbbfejlesztése javítani fogja az információhoz való hozzáférést és a tervezés megbízhatóságát a Duna víziút fenntartói számára. Mindezek a kezdeményezések aktívan hozzájárulnak a belvízi hajózás mint éghajlatbarát közlekedési mód vonzerejéhez.
Vízállás előrejelzés
Kiterjesztett vízállás előrejelzés
Képernyő fotó: © viadonau/DoRIS
A vízállás előrejelzések kulcsfontosságú szerepet játszanak a logisztikai döntéshozatalban. Az éghajlatváltozás dinamikus hatása felgyorsította a vízállásingadozásokat, ami a tervezés megbízhatóságának növelése érdekében hosszabb átfutási időre van szükség. A FAIRway Danube II részeként a vízállás előrejelzés továbbfejlesztésre kerül.
- Ausztria és Magyarország:
Vízállás előrejelzés kiterjesztése 6 napra
- Románia and Bulgária:
Vízállás előrejelzés kiterjesztése 7 napra
Ausztria (AT), Magyarország (HU) és Románia (RO) együttműködésével megvalósíthatósági tanulmány készül annak felmérésére, hogy megvalósítható-e a 6 hétig terjedő középtávú előrejelzés bevezetése. Ennek az ambiciózus kezdeményezésnek a célja a tervezési képességek további javítása és az éghajlatváltozás okozta kihívásokhoz való alkalmazkodás.
A kiterjesztett vízállás-előrejelzés jelentősége:
Javított logisztikai döntéshozatal és tervezési megbízhatóság:
A logisztikai szolgáltatók a rakodási döntések meghozatalakor nagymértékben támaszkodnak a vízállás-előrejelzésekre. A meghosszabbított átfutási idővel az üzemeltetők megalapozottabb és stratégiai döntéseket hozhatnak, optimalizálva ezzel logisztikai műveleteiket. Ez zökkenőmentesebb és hatékonyabb áruszállítást eredményez.
Az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás: Az éghajlatváltozás miatt felgyorsult vízszintváltozások proaktív intézkedéseket tesznek szükségessé. A meghosszabbított előrejelzési átfutási idő lehetővé teszi a jobb felkészülést és a dinamikus környezeti feltételekhez való alkalmazkodást, például a hajóút mélységét növelő rugalmas infrastrukturális elemek révén, amelyeket az előre jelzett alacsony vízállásos időszak előtt lehet telepíteni.
Éghajlati ellenálló képesség
Innovatív megoldások a fokozott éghajlati ellenálló képességért: Kísérleti projektek rugalmas infrastruktúraelemek számára
Grafika: © viadonau
A Duna szabad folyású szakaszain, amelyek dinamikus természetükről ismertek, folyamatos erózió és üledékképződés tapasztalható. A hagyományos folyómérnöki eszközök kiegészítésére innovatív módszereket fejlesztettek ki. Ezek a módszerek magukban foglalják az üledékgazdálkodás megváltoztatását, a kotort anyagnak a folyásirányba történő feljebb szállítását, valamint mesterséges szigetek létrehozását a sekély szakaszok sebességének növelése érdekében, amelyek egyidejűleg ökológiai előnyöket is biztosítanak.
Az éghajlatváltozás miatt hosszabbodó alacsony vízállásos időszakok azonban új kihívást jelentenek a Duna sekély szakaszainak kezelésében. A FAIRway Danube II keretében örömmel végezzük a Duna sekély szakaszain a rugalmas infrastrukturális elemek kísérleti tesztelését. Ez az innovatív megközelítés nem invazív, természetközeli megoldást kínál az alacsony vízállású időszakokra, és a hajóút mélységének növekedését ígéri.
Az 1890-ben már alkalmazott technikán alapuló rugalmas infrastruktúraelemek modern értelmezése nagyon ígéretes, és hozzájárul ahhoz, hogy a Duna a jövőben rugalmasabbá váljon.
E projektek megvalósítása Ausztriában, Horvátországban, Romániában és Bulgáriában jelentős lépést jelent a fenntartható és alkalmazkodóképes víziút-gazdálkodás megvalósítása felé.
Fő célkitűzések és előnyök:
Az éghajlatváltozással szembeni ellenálló képesség: Az ezen infrastrukturális elemekben rejlő rugalmasságot úgy tervezték, hogy alkalmazkodni tudjon az éghajlatváltozás által támasztott dinamikus kihívásokhoz. Ez biztosítja, hogy a rendszer robusztus és rugalmas legyen, és képes legyen ellenállni a vízszintek ingadozásainak.
Közel természetes megoldás: Az innovatív megközelítés a nem invazív, természetközeli megoldásokra összpontosít, minimalizálva az élőhelyekre és az ökoszisztémákra gyakorolt hatást.
Megnövelt hajóút mélység: A várt előnyök közé tartozik a hajóút mélységének növelése alacsony vízállás idején, ami hozzájárul a navigációs megbízhatóság és kiszámíthatóság javulásához.
Kikötő helyek
A biztonság és a fenntarthatóság fejlesztése: A kikötőhelyek korszerűsítése Ausztriában és Romániában
Fotó: © viadonau
A dunai víziút-infrastruktúra javítása iránti folyamatos elkötelezettségünk részeként jelentős mértékben korszerűsítjük a meglévő kikötőhelyeket Ausztriában és Romániában. A kezdeményezés célja, hogy javítsa ezen létfontosságú infrastruktúrák általános minőségét, a személyzet biztonságára és mobilitására összpontosítva. Emellett nagy hangsúlyt fektetünk arra is, hogy minden egyes kikötőhelyen zöld energiaellátási megoldásokat építsünk be a parti áramellátáshoz, hozzájárulva ezzel a fenntartható gyakorlatok iránti elkötelezettségünkhöz.
Kikötőhely-fejlesztések Ausztriában és Romániában:
- Basarabi – Románia
- Medgidia - Románia
- 2 helyszín Aschachban - Ausztria
- Krems - Ausztria
- 2 helyszín Bécsben - Ausztria
Fejlesztések előnyei:
- Biztonság: A biztonság növelése a kikötési, be- és kiszállási műveletek során.
- Környezeti integráció: Hozzájárulás a fokozott környezetvédelemhez és az integrációhoz.
- Biztonságos mobilitás: A hajók fokozott és biztonságos mobilitásának biztosítása.
- Hozzáférés a létfontosságú szolgáltatásokhoz: A létfontosságú szolgáltatásokhoz való hozzáférés megkönnyítése javítások és vészhelyzetek esetén.
Ezek a fejlesztések jelentős előrelépést jelentenek a Dunai nemzetközi vízi út korszerűsítése és fejlesztése terén. A biztonság, a fenntarthatóság és a hatékonyság további előtérbe helyezésével ezek a fejlesztések rugalmasabb és környezetbarátabb víziút-infrastruktúrát hoznak létre.
Jövőbeli beruházások
A kikötési kapacitások bővítése: Horvátországban, Szlovákiában és Ausztriában
Ezenkívül további beruházásokra készülünk a kikötőhelyeken Ausztriában, Szlovákiában és Horvátországban. E stratégiai kezdeményezés célja a meglévő infrastruktúra korszerűsítése, valamint új és további kikötőhelyek létesítésének megkönnyítése ezekben a kulcsfontosságú régiókban.
A tanulmányok kulcsfontosságú elemei:
Dokumentáció előkészítése:
A kikötőhely-üzemeltetési infrastruktúra korszerűsítésére vonatkozó dokumentáció előkészítésének kezdeményezése.
Együttműködés az érdekelt felekkel:
Megbeszélések folytatása az érintett érdekelt felekkel a tervek összehangolása és az értékes meglátások összegyűjtése érdekében. Az aggályok és megfontolások kezelése a kikötőhelyek harmonikus integrációjának biztosítása érdekében.
Környezeti hatásvizsgálat (KHV):
A környezeti hatásvizsgálat szükségességének értékelése az indikatívan előre kiválasztott helyszíneken.
A környezetvédelmi előírások betartásának biztosítása és a fenntartható gyakorlatok előmozdítása.
Átfogó tanulmány:
Átfogó tanulmány készítése az engedélykérelmek megalapozására. Ez olyan elemeket foglal magában, mint a megvalósíthatósági tanulmány, a költség-haszon elemzés (CBA), a környezetvédelmi szűrés, a koncepcionális tervezés, a helyszínre vonatkozó engedély, a főterv, az építési engedély és a részletes tervezés.
Miközben e stratégiai beruházásokra készülünk, továbbra is a korszerűsített kikötőhelyek Dunába való zökkenőmentes integrálására összpontosítunk. Ezek az intézkedések jelzik elkötelezettségünket egy olyan robusztus és hatékony víziút-infrastruktúra biztosítása mellett, amely megfelel a belvízi hajózás változó igényeinek.
Kapcsolat és kedvezményezettek
Ha kapcsolatba kíván lépni, vegye fel a kapcsolatot a Andreas Baeck, a FAIRway Danube II projektvezetőjével.
Országspecifikus információkért a kedvezményezettek honlapjai az alábbiakban találhatók.
Projektkoordinátor
via donau - Österreichische Wasserstraßen-Gesellschaft mbh
Andreas Bäck
T +43 50 4321-1609
F +43 50 4321-1050
M +43 664 80842 1609
Kedvezményezettek
- SVP – Slovak Water Management Enterprise (Slovakia)
- EKM – Ministry of Construction and Transport (Hungary)
- OVF – General Directorate of Water Management (Hungary)
- MMPI - Ministry of the Sea, Transport and Infrastructure (Croatia)
- APPD - Executive Agency for Exploration and Maintenance of the Danube River (Bulgaria)
- AFDJ - Administration of the Lower Danube (Romania)
- ACN - Administration of the Navigable Canals (Romania)